Weaving är den engelska benämningen för att sy fast löshåret.
Efter att man gjort vågräta inbakade flätor i hårbottens underhår,
sys hårtränsen
 fast, oftast i flera rader, för ett fylligt resultat.
Denna metod passar om du har lite längre hår (gärna axellångt),
men går även att göra på ett hår som har 10 cm längder.


Jag brukar ofta rekommendera att börja med träns, för då går det att göra om till keratinvax om man inte skulle trivas med just tränshår, medans det är ett jättebra alternativ, för det behöver inte klippas vid varje gång, som med keratinvaxslingor,
som blir 1 cm kortare vid varje omsättning och därmed behövs inköp av mer hår lite oftare.

Weaving   sitter c:a 6-10 veckor beroende på hur snabbt ditt hår växer
samt hur friskt det är - ett blankt hår är halare och då kanske inte flätorna sitter lika bra som i t.ex. ett blekt hår som ju är lite strävare och porösare. Har du ganska långt fast lite tunt, i dig själv, så kommer håret sitta bättre, än om du har 6 cm längder.

Fördelar: Att håret är flätat gör dels att det egna håret ligger skyddat, vilket är bra, om du t.ex. gör mycket som sliter på håret, så det får en chans att återhämta sig. , och dels
att belastningen av löshårets tyngd blir jämnt fördelad över en större yta.
Om ditt eget hår är lite kortare, t.ex. en page, och du har väldigt tjockt eget hår, som du inte orkar vänta på att det växer ut, är denna metod mycket lämplig, då man via flätningen, ”får bort” lite av dina kortare längder, och kan sy dit längre.

Nackdel: Denna metod är inte lämplig för dig som har en känslig hårbotten eller mjäll.
På grund av flätorna andas inte hårbotten lika bra och det är mycket viktigt att skölja
den noga vid tvätt för att få bort schamporester. Du kan inte borsta eller kamma
igenom håret från hårbotten eftersom du då fastnar i flätorna, utan får hålla emot
i övre hårdelen när du borstar eller kammar igenom håret.

Om du brukar sätta upp håret är det svårt att sätta i löshår i främre sidopartierna
då det lätt kan synas vid uppsättning och gärna glider i det tunnare framhåret.

Därför blandar vi ofta tekniker för att få bästa lösningen för just dig och ditt hår.

Om man av någon anledning inte kan ha flätor i hårbotten, så kan man även sätta fast tränshåret med microringar.  Där finns olika varianter av det, men det viktiga är att man istället för flätor att fästa på, fäster små aluminiumringar i rader i håret,
där man sedan syr fast tränsen.

En stor fördel är att det inte kan glida,
så det sitter lite säkrare om du i dig själv har lite kortare hår.

Det blir också lite luftigare i hårbotten,
vilket är bra om du har väldigt tjockt hår eller kanske eksem.

Dock, kan det vara så, att om du har nickelallergi,
så passar  inte microringarnas material för dig.