Keratinvax


Keratinvax är i mitt tycke den hårförlängningen som har längst hållbarhet,
men också den mest kostsamma metoden, både tidsmässigt och ekonomiskt.
Håret fästs slinga för slinga vid det egna håret med keratinvax.

Keratin är ett ämne som ingår i vårt eget hår och när keratinvaxfästet värms upp går det samman med det egna håret.  Med detta system får hårbotten större möjlighet att andas då fästpunkterna sitter c:a 3 mm från hårbotten. Jämfört med andra metoder ger det helt andra valmöjligheter att skapa en naturlig mix av färger i håret och är lite som att måla en tavla, där varje slinga är ett penseldrag närmare ett perfekt tavla.

Håret finns som rakt med lite fall, vågigt och permanentlockigt.
Resultatet blir mycket naturligt och håret rör sig med det egna på bästa sätt. 

En förlängning som sätts i med keratinvax sitter länge, men jag rekommenderar att man tar ur det och sätter om det efter 3 månader, för att det inte ska påverka håret negativt.  Hur länge du kan ha håret är beroende av flera faktorer – hur snabb hårväxt du har, hur stort håravfall du har, hur väl du vårdar håret och framför allt vilken livsstil du har.

Håret brukar kännas mer följsamt när du har tvättat det ett par gånger.
Det kan också kännas lite torrt i början,
innan håret har återfuktats via inpackningar, och hårolja.
Sen kommer det kännas mer som ditt eget och bli en del av dig.

Jag får ofta frågan om inte en hårförlängning sliter på håret och visst kan den göra det, men det beror på flera faktorer och det behöver inte bli så. T.ex. finns det när det gäller vaxfästet olika fästtekniker, där fästet blir platt eller spolformat.
Jag upplever att de platta fästena sliter mer, kanske för att de ofta görs snabbare med mindre omsorg. Det kan sticka ut vassa partier från dessa som skär av håret och jag föredrar därför att göra spolformade fästen, som inte skaver på samma sätt mot håret.  Men även om man gör perfekta platta fästen, så har fästena en tendens att först kännas mer platt mot huvudet, men efter en tid sticker de lätt ut
och kan då bli synliga genom håret.

De spolformade sitter lika bra men är mycket lättare att ta ur.

Med min erfarenhet och engagemang, och din skyldighet att sköta ditt nya hår enligt mina rekommendationer, kommer det gå bra och riskerna för slitage minimeras.

När du bara vill ta bort hårförlängningen gör vi det på salongen och det tar normalt c:a 1-2,5 timme, dock kan det om du inte lyckats sköta det korrekt,
ta väldigt mycket längre tid att ta ur.
Att sätta om håret, alltså att ta ur och flytta upp fästena eftersom håret växer,
 tar förstås ännu längre tid, så om du vet med dig att du blir rastlös snabbt,
kanske just keratin är fel metod för dig.
Detsamma gäller om du är väldigt håröm/ömhårad.


När vi sätter i fästena används värme, men när de tas ur knäcker man fästet med en specialtång, och keratinet i fästet smulas och släpper taget om håret.

Vissa kunder vill ha kvar förlängningen mycket längre än 3 månader,  men då börjar det utväxta håret och de hårstrån som du fällt, men som sitter kvar i fästet,
att trassla sig och bilda tovor i hårbotten.
Detta kan då bli svårt att reda ut och det både obekvämt och kostsamt för dig.

Dessutom hänger extensionhåret till slut kvar på alltför få strån och faller då av och drar med sig dina egna hårstrån som inte längre orkar bära upp tyngden,
om du har i håret för länge.

Det kan vara lite obehagligt med fästena de första dagarna
efter att du fått hårförlängningen.

Det kan strama lite och framför allt vara obekvämt att sova på,
men detta brukar snabbt gå över

och löshåret börjar kännas som en naturlig del av dig.