Skötselråd för extensions.

 

Gemensamt för alla tekniker är att du om det är möjligt, skall sova med håret i fläta eller på annat sätt samla ihop det för att undvika att det trasslar sig när du sover.
Flera av mina kunder som kanske inte vill att håret blir vågigt efter flätan,
sätter i stället upp det i en tofs mitt på huvudet när de går och lägger sig.

Det är ok så länge det inte stramar och gör ont.

Det är bra om du kan undvika att bada i klorerat vatten samt saltvatten, annars bör du sätta upp håret när du badar och skölja det grundligt med vanligt vatten när du badat klart.

Att går med håret i en trasslig knut, och låta den bli våt och torka, vid en heldag på stranden, innebär ofta ett hår som blir väldigt svårt att reda ur.

Om du är mycket i vattnet kan du också använda solskyddsprodukter speciellt framtagna för hårförlängning. En hårinpackning i när du är på stranden, gör underverk.
Obs att vissa solskyddsprodukter, kan reagera med keratinet i löshåret, och ge en orangerosa färg som inte går att få bort. Fråga gärna vilken sort som kan vara lämplig.

Håret ska tvättas som vanligt men undvik att gnugga längderna. Stå upprätt om möjligt,
och duscha håret uppifrån, för att undvika att det trasslar sig. Använd balsam och gärna inpackning före, lite då och då för att öka hårets livslängd. När håret är tvättat och sköljt och du haft i balsam, applicera gärna en hårolja i längderna medan håret är fuktigt, (extensionhåret är lite torrt pga tillverkningsprocessen) så det inte brukar bli fett
på samma vis.


Investera i ett salongsschampo, balsam och inpackning, samt hårolja.
Det lönar sig i längden. Ett vanligt (billigt) schampo innehåller ingredienser av sämre kvalitet samt salter som torkar ut håret och fästena, som då blir mycket mer synliga.

Använd gärna produkter speciellt framtagna för extensionhår men åtminstone salongsschampo
med mycket fuktgivare, gärna för färgat hår.
Serum eller hårolja i topparna så att håret blir glansigt och mindre frissigt.

Jag rekommenderar extensionsprodukter från Raccon eller SHE,
eller salongsprodukter av bra kvalitet, både Lanza, Björk, Ref och Hjärtligt,
har produkter som jag tycker fungerar mycket bra till extensionhår.

Keratinvax

När det gäller keratinvaxhåret ska du borsta igenom håret i alla fall en gång per dag.
Detta är för att de strån du normalt tappar varje dag (c:a 75-150 st) ej ska trassla sig med
det andra håret. Efter ett par månader har håret växt ut en del och då kan slingorna börja trassla sig i varandra, så ta för vana redan från början,
att känna igenom om något trasslat sig,
och separera slingorna från varandra
genom att försiktigt dra isär dem.


Använd gärna en hårborste som är speciellt utformad för extensions,
eller annars en borste med lite glesare mellan taggarna, och lite fjädrande känsla.

Keratinvax hår ska borstas (inte kammas) rakt igenom fästena
till skillnad mot andra sorters  hårförlängning
Undvik stylingprodukter som innehåller mycket alkohol, då det kan luckra upp keratinvaxet.

När det är dags för omsättning av hårförlängningen, är det bra om du kommer med rent hår utan produkter i, för då kan vi ta ur och sätta i varje slinga på samma plats vilket gör att man inte behöver klippa så mycket av hårförlängningen.

Tejphår

När du har tejphår måste du tänka på att inte lägga balsam eller inpackning i botten nära fästena som annars kan börja släppa. När du borstar eller kammar håret, så börjar du nedanför fästena. Använd balsam i längderna efter tvätt,
och olja eller serum i topparna enbart.

När det är dags att sätta om håret, kom med nytvättat torrt hår utan produkter eller balsam, så kan vi ta ur och sätta om direkt. Om du ska få håret färgat vid samma tillfälle, så tar vi först ut håret, färgar och sätter i tejphåret när ditt hår torkats, och då behöver det inte vara nytvättat före.

Weave/microweft

Om du har weave, med fläta eller microringar, så är det viktigt att du kammar/borstar igenom nedanför kanten, i alla fall en gång om dagen.
När du tvättat det, så kommer det ta mycket längre tid att torka.
Om ditt eget hår är väldigt tjockt, så kommer det förmodligen inte torka i botten under hårförlängningen, så då behöver du föna det torrt iallafall i botten.

Efter tvätt, sätt upp alla delar av löshåret utom den understa, och kamma ut den,
fortsätt sen på samma sätt, med varje lager.

När det är dags att sätta om håret, brukar vi tvätta igenom det innan vi flätar om,
så då behöver du inte göra det. Är det däremot satt med microringar, brukar det ibland gå att göra en liten uppflytt varannan gång, och då ska du komma med rent hår.

Se hårförlängningen som en investering och vårda den ömt, så håller den och ser bra ut längre.